Keitä olemme

Verkkorotary on liikkuva ja sosiaalinen joukko, joka toteuttaa toiminnassaan rotaryn tunnuslauseen ”Service above self” mukaista palvelun ideaa. Verkkorotary on monessakin mielessä nimensä veroinen rotaryklubi, joka verkottuu ja viestii ketterästi nykyaikaisen teknologian keinoin.

Kokoonnumme verkossa kokousalustallamme kahdesti kuussa ja kerran kuussa näemme toisemme kasvokkain Terra-kokouksiksi nimeämissämme tapaamisissa –  kokousohjelmaa aiheineen päivitämme verkkosivuille, kannattaa tutustua! Terroissa käymme muun muassa vierailuilla yrityksissä tai muissa organisaatioissa, joilla on ajankohtaista jäseniämme kiinnostavaa toimintaa. Kokoonnumme yhdessä terroihin myös kulttuurin tai liikunnan parissa ja opimme samalla tutustumaan toisiimme muutenkin kuin verkossa. Myös avecit ovat tervetulleita näihin tapaamisiin. Kestävän kehityksen käsitteleminen on ollut vuosien mittaan yksi vakiintunut aihealue verkkotapaamisissamme.  Utelias joukkomme oppii koko ajan lisää ja saa näin eväitä vaikuttaa ja tehdä hyvää.

Jäseniä Verkkorotaryssa on runsaat kolmekymmentä miestä ja naista, alta viisikymppisistä runsaan kahdeksankymmenen vuoden ikään. Jäsenemme asuvat eri puolilla Suomea ja ulkomailla eri mantereilla, joskin valtaosa asuu pääkaupunkiseudulla.

Rotary organisaationa on perustettu Chicagossa jo 1905. Rotaryklubeja on maailmassa yli 200 maassa, ja jäseniä sillä on yli 1,2 miljoonaa, joista Suomessa runsaat 8 tuhatta. Rotary tarjoaa mahdollisuuden tutustua oman klubisi jäsenistöön, mutta tämän lisäksi se tarjoaa myös ainutlaatuisen kontaktiverkon niin Suomessa kuin maailmalla. Olet aina tervetullut vierailemaan paikallisessa klubissa kaikkialla maailmassa tutustuen samalla paikallisiin rotareihin ja luoden paikallisia kontakteja matkoillasi.

Tämän kokeilevan ja ennakkoluulottoman rotaryklubimme tarina alkoi 2000-luvun alussa Rotaryn maailmanlaajuisen pilottihankkeen myötä. Ajatus perustaa ”cyberklubi” myös Suomeen otti tulta jo varhaisessa vaiheessa ja intensiivisen valmistelutyön tuloksena klubimme Rotary eClub of Verkkorotary.fi hyväksyttiin Rotary Internationalin jäseneksi 18.5.2004 aivan kärkijoukkueena – neljäntenä verkkoklubina maailmassa ja ensimmäisenä Euroopassa. Verkkorotary on kasvanut ja kehittynyt verkossa toimivan klubin ideasta aktiiviseksi rotaryklubiksi, joka elää ja hengittää tätä päivää.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Rotarytoiminta kokoaa yhteen samanmielisiä vaikuttajia, jotka haluavat tutustua toisiinsa, oppia yhdessä ja tehdä yhdessä hyvää yhteiskunnassa.

Verkkorotaryn yksi keskeinen keino tehdä konkreettisesti hyvää on jo toimintamme alkuvaiheesta ollut nuorisovaihtoon osallistuminen. Nuorisovaihto on ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta, jonka tulos kantaa yli meidän aikamme. Olemme lähettäneet suomalaisia nuoria vuosivaihtoon ja ottaneet vastavuoroisesti muualta maailmasta vaihto-oppilaita Suomeen. Vuosivaihdon ohella suosittua on myös Rotaryn kesävaihto, jossa suomalainen nuori lähtee ulkomaisen perheen vieraaksi muutamaksi viikoksi ja tuo mukanaan isäntäperheen nuoren omaan kotiin vastaavaksi ajaksi. Rotaryn nuorisovaihdon kesäleirit puolestaan antavat mahdollisuuden osallistua kiinnostavan teeman mukaiselle leirille eri puolilla maailmaa 2-3 viikon ajan yhdessä eri maiden samanikäisten nuorten kanssa. Lisätietoa Rotaryn nuorisovaihdosta Vaihtoon ulkomaille – Nuorisovaihto | Rotary (rye.fi)

Olemme osa maailmanlaajuista Rotary-verkostoa ja tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja. Oman keräystoimintamme tuloksena klubimme on useana vuonna ollut lähettämässä ShelterBox -avustustarvikkeita katastrofialueille. Lisätietoja https://www.shelterboxtuki.fi/

Osallistumme myös kotimaan palveluprojekteihin yhdessä piirin ja Suomen muiden rotaryklubien kanssa.

Maailmalla on nykyisin satoja verkossa toimivia rotaryklubeja, ns. e-Clubeja. Olemme pitäneet vuosittain yhteiskokouksia etenkin pohjoismaisten e-Clubien kanssa, joita on Ruotsissa, Tanskassa ja Islannissa vaihtaen ajatuksia ja kokemuksia ja oppien toisiltamme.

Rotary ja Verkkorotary on tarkoitettu kaikille aikuisille – niin nuorille että  vanhoille kuin siltä väliltä, jotka haluavat tehdä hyvää, niin Suomessa kuin ympäri maailman. Jos sinulla heräsi kiinnostus liittyä mukaan klubiimme, katso linkki <”Tule mukaan”>

Kokoontumistiedot

Paikka:

Online kokous osoitteessa

Terrakokousten paikka vaihtelee ohjelman mukaan

Aika:
Terrakokous kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 18-20 pääkaupunkiseudulla.

Online kokous kuukauden toisena ja kolmantena tiistaina klo 21-22.